tisdag 13 oktober 2009

Spårtrafik kring Uppsala

Vid det kreativa forumet igår så diskuterade vi spårtrafik. Här är mina anteckningar:
  • Det är bra för miljön med spårtrafik, främst minskade utsläpp från förbränningsmotorer.
  • Ökad användning av spårtrafik avlastar vägarna och centrala Uppsala. Kostnad för spårtrafik måste vägas mot alternativkostnaden med utbyggda vägar.
  • Utbyggd kollektivtrafik ger förbättrad tillgänglighet.
  • Ökad livskvalitet och frihet med utbyggd kollektivtrafik
  • Mindre orter kan växa, så som idag sker längs Upptågets stråk mellan på Norra stambanan norr ut mot Gävle. På liknande sätt kan ske längs Dalabanan.
  • Med bra transporter blir det en levande kommun med underlag för bra service i mindre orter.
  • Går det att köra annan trafik än Lennakatten längs Uppsala-Lenna järnväg?
Här är ett förslag på ny linjekarta som det skulle kunna se ut med pendeltåg och spårvagnar. Ersätter en station i Bergsbrunna den gamla stomlinjen för bussar? Går det att få en järnvägsstation i Gamla Uppsala?
Med ny station vid Uppsala Norra ger det kortare resväg till för norra och västra stadsdelarna, främst Stenhagen, Flogsta, Tuna backar och Libro bäck.

Nya stationer för Upptåget längs Dalabanan ger bättre pendlingsmöjligheter åt Sala och Uppsala och utan byte vidare till Stockholm. Går det att trafikera Uppsala-Lenna järnväg med moderna men smalspåriga fordon?

Nya stationer i Bergsbrunna och Alsike ger bättre anslutningar i sydöstra stadsdelarna Sävja, Nåntuna, Vilan och Lugnet för pendling till Uppsala C och Stockholm. Även för Gottsunda och Sunnersta kan det bli ett alternativ, särskilt med bättre förbindelser för buss och cykel mellan södra och sydöstra stadsdelarna.

De föreslagna höghastighetsbanorna, spårvagnar, spårtaxi och trådbussar diskuterades också:
  • Trådbussar löser inte kapacitetsproblemet i stadskärnan vilket däremot spårvagnar gör. Trådbussar eller motsvarande med viss teknisk utveckling som batteridrift vissa sträckor och laddning vid hållplatserna kanske kan vara intressant?
  • Spårtaxi decentraliserar spårstrukturen och kan vara ett nog så gott alternativ till spårvagnar med anslutningar inte bara till Uppsala C utan även Uppsala Norra och Bergsbrunna. Norra stationsområdet i Stockholm tycks dock ligga något bättre till än Uppsala för en pionjärbana.
  • Trådbussar ökar inte heller kapaciteten även om de minskar användning av förbränningsmotor, men det kan kanske olika former av laddhybrider också göra tids nog.
  • Höghastighetståg är lovande. Citytunneln gör det kanske möjligt för både snabba tåg och pendeltåg till Stockholm.
Jerker Nyberg

2 kommentarer:

  1. Hej, Lysande! Precis som vi sa - fast bättre och tydligare.

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag tar och gör en ny linjekarta med en station i Gamla Uppsala också.

    SvaraRadera